De badande barnen, på gröningen intill Lagan, är Stig Blombergs (1901–1970) första konstverk i Laholm. Skulpturen skapades 1939 med inspiration från Viktor Rydbergs dikt med samma namn. I denna tidiga Blombergskulptur speglas tydligt de ideal som rådde under 1930-talet – ungdom, friskhet, framtidstro. Sommaren 1936 hade Blomberg deltagit i olympiaden i Berlin, där konst var en av grenarna, och vunnit bronsmedalj för sitt bidrag Brottande pojkar. Släktskapet med De badande barnen är tydligt.

De badande barnen är ett av Blombergs mest berömda verk och finns i flera upplagor, bland annat på Göteborgs Konstmuseum och i en skulpturpark i Antwerpen.

Ägare: Laholms kommun. Gåva från Laholms sparbank vid dess 80-årsjubileum 1940. (Obs! I samband med projektet ”Mössa på” hösten 2022 vandaliserades konstverket genom att någon hällde matolja över det i syfte att elda upp de stickade kläderna, vilka hade ett hbtq-budskap. Det finns inget skonsamt sätt att mekaniskt ta bort fläckarna utan vi låter naturen ta hand om ”städningen”. Om några år kommer väder och vind att ha torkat ut oljan och verket blivit återställt.)

”De badande barnen” av Viktor Rydberg (1914)


Tusenskönor och konvaljer växa ända intill randen
av en liten bäck, som glider genomskinlig över sanden;
häggen, höljd av vita blommor, doftar där invid på ängen,
och mot vattenliljan sänker lönnen sina gyllne hängen.

Liten pilt och liten flicka sitta där på blomstertuva,
sedan de på ängen länge flugit kring som hök och duva.
Gossen säger: ”jag vill bada, ty här är så varmt och soligt.”
”Sval är bäcken,” säger flickan; ”låt oss bada! det blir roligt.”

Gossen lämnar sina strumpor och de andra näpna plaggen
kastade omkring i gräset, lögat nyss av morgondaggen.
Byxorna med de av mamma sydda granna axelremmar
visa ännu, där de ligga, rundningen av piltens lemmar.

Vid den slarvens sida lägger liten tös med ordningssinne
ned sin vackra skära klänning, silkesduk och kjol och linne,
lägger sedan allra överst bandbeprydda sommarhatten.
Och med glädjerop nu båda springa i det klara vatten.

Se, de muntra barn till mötes bäckens klara bölja hoppar,
smyger sig med smek och kyssar kring de täcka, friska kroppar,
flyger upp i stänk omkring dem, så att tusen pärlor glimma,
när den glade pilt försöker lära lekkamraten simma.

Lär hon det, så har han lovat fylla hennes korg med nötter.
Hur hon sprattlar nu och sparkar med de knubbigt nätta fötter,
hur hon sträcker ut den ena och den andra trinda armen,
medan hon på gossens händer vilar med den späda barmen.

Sparvemamman, som i lönnen nyligen sin boning fäste,
tittar kvittrande på barnen över kanten av sitt näste,
tycker: »fast de ej ha vingar, ha de ändå samma gamman,
som då jag och sparvepappa plaskade som ungar samman.»

Och när lärkan, som i rymden vilar på de sträckta vingar,
ser det oskuldsfulla paret, slår hon till en drill, som klingar
likt ett eko av det jubel, som i tidens första stunder
höjdes av den första lärkan över paradisets lunder.